Roterende bevægelser op til 7.000 grader på ekstremt lille plads med twisterband HD2020/1/31

Rotation af kabler og slanger til energi, data og medie ved høje hastigheder, sikkert og uden afbrydelser

igus har udviklet twisterband HD så kabler og slanger kan føres sikkert og stabilt selv under roterende bevægelser. Den letvægts energikæder er særdeles stabil, nem at fylde og kan endda håndtere rotationshastigheder på op til 180 grader i sekundet. Den roterer om sin egen akse. Med seriens lange levetid, har igus nu tilføjet to yderligere dimensioner til twisterband HD produktsortimentet, disse nye dimensioner er konstrueret til ekstremt trange installationsforhold.

Høje rotationshastigheder og trange installationsforhold betyder at energikabler, datakabler og slanger er underlagt en høj belastning. Kompakte og driftssikre løsninger er specielt påkrævet, hvor der er trange installationsforhold som i maskinværktøjer, og igus har derfor tilføjet to nye dimensioner til, sin twisterband HD serie. Energiforsyningsserierne er allerede i brug i træbearbejdningsmaskiner samt i emnepositioneringer i automobilindustrien. Med twisterband er der adgang til rotationsbevægelser op til 7.000 grader horisontalt og 3.000 grader vertikalt på ekstremt trange steder, selv ved hastigheder på op til 180 grader i sekundet. Der kan derfor skiftes fra slæberinge i tilfælde af begrænset rotationsvinkel. Forskellige medieledninger samt buskabler eller endda væsker kan føres nemt, økonomisk og uden afbrydelser i et enkelt system. Den kompakte indre højde i de nye dimensioner er 11 og 18 millimeter: Optimalt for meget trange installationsforhold som i drejeborde eller på robotter.

Høj styrke grundet specielle tekniske designegenskaber
twisterband HD er meget tyndt, let og ligger tæt omkring sin egen rotationsakse. Energikæden består af individuelle kædeled der kan tilsluttes indbyrdes efter et pin-og-krog princip. Det medfører en defineret bøjningsradius og sikrer en højere stabilitet. Energiforsyningsløsningen er fremstillet af vedligeholdelsesfri tribo-polymerer med indlagt glasfiberforstærket materiale. twisterband HD har derfor en længere levetid. Den robuste energikæde har demonstreret sin lange levetid i igus eget 3.800 kvadratmeter testlaboratorium. Sammen med chainflex kabler, der er udviklet til bevægelser, opnår twisterband en meget lang levetid i tests. Med den modulære opbygning, kan energiforsyningssystemet forlænges eller afkortes efter behov. Kablerne kan nemt indsættes i føringssystemet og kan udskiftes eller forlænges på ethvert tidspunkt, som en yderligere fordel frem for slæberinge. twisterband HD serien er aktuelt til levering direkte fra lager i i alt fire dimensioner med en yder diameter på 140 til 500 millimeter.